نتانیاهو اسرائیل و متحدانش بودجه جدیدی را با کمک‌های بلاعوض برای شهرک‌ها تصویب کردند.


اورشلیم (AP) – دولت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر، روز چهارشنبه بودجه دو ساله جدیدی را تصویب کرد، گامی که می تواند تا حدودی ثبات را برای ائتلاف وی به ارمغان بیاورد و راه را برای ادامه برنامه مذهبی و طرفدار شهرک سازی خود باز کند.

در حالی که این بودجه می‌تواند نتانیاهو را در ائتلاف او متشکل از احزاب افراطی ارتدوکس و ملی‌گرا، که تندروترین خط اسرائیل تا کنون بوده است، بخرد، همچنین انتظار می‌رفت که اختلافات در اسرائیل را عمیق‌تر کند.

منتقدان نتانیاهو را متهم به افزایش هزینه‌ها برای متحدان افراطی ارتدوکس خود برای برنامه‌های مذهبی کرده‌اند که سود کمی برای اقتصاد و جامعه دارد.

این رای گیری یک شبه به طول انجامید و بودجه سال های 2023 و 2024 در نهایت پس از سپیده دم با 64 رای موافق در برابر 56 رای موافق در پارلمان به تصویب رسید. این به دنبال هفته‌ها مذاکرات پرتنش بین نتانیاهو و احزاب ائتلاف او انجام شد.

بزالل اسموتریچ وزیر دارایی پس از رای گیری گفت: “ما ابزارها را دریافت کرده ایم، آستین ها را بالا زده و به کار می رویم.”

بودجه جدید به دلیل تخصیص نزدیک به 4 میلیارد دلار بودجه اختیاری مورد انتقاد قرار گرفته است که بیشتر آن برای احزاب افراطی ارتدوکس و طرفدار شهرک نشینان است.

این شامل افزایش حقوق های بحث برانگیز برای مردان افراطی ارتدوکس برای تحصیل تمام وقت در حوزه های علمیه به جای کار یا خدمت در ارتش است که برای اکثر مردان سکولار اجباری است.

همچنین شامل پول بیشتری برای مدارس فوق ارتدکس می شود که به دلیل عدم آموزش مهارت هایی مانند ریاضیات و انگلیسی مورد نیاز در محیط کار مدرن به دانش آموزان به طور گسترده مورد انتقاد قرار می گیرند.

این بودجه همچنین شامل ده ها میلیون دلار برای احزاب تندرو طرفدار شهرک نشینان برای ترویج پروژه های حیوانات خانگی از طریق وزارتخانه هایی است که تحت کنترل خود دارند.

بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی، یکی از رهبران شهرک نشینان، گفته است که امیدوار است در سال های آینده جمعیت شهرک نشینان کرانه باختری را دو برابر کند.

ترکیب و دستور کار دولت، کشور را عمیقاً از هم جدا کرده است. روز سه شنبه چندین هزار اسرائیلی پرچم گردان در مقابل ساختمان پارلمان علیه بودجه تظاهرات کردند.

این تظاهرات کوچکتر در مورد بودجه به دنبال ماهها اعتراض گسترده مردمی علیه مجموعه ای از پیشنهادات دولت نتانیاهو برای بازنگری در سیستم قضایی کشور در حالی که او به اتهام فساد محاکمه می شود، صورت گرفت.

موافقان می گویند که این اقدامات برای مهار دادگاه عالی بیش از حد غیرتمند مورد نیاز است، اما منتقدان می گویند این طرح سیستم کنترل و تعادل کشور را نابود می کند و دموکراسی اسرائیل را به خطر می اندازد.

این طرح نگرانی‌هایی را در خارج از کشور ایجاد کرده است، اما اکنون متوقف شده است. اما اکنون که بودجه به تصویب رسیده است، نتانیاهو ممکن است با فشار مجدد متحدانش برای بازگرداندن آن به پارلمان مواجه شود.

پس از رای گیری بودجه، نتانیاهو به کانال 14 اسرائیل گفت که “سپیده دم یک روز جدید” است و گفت که طرح بازنگری قضایی دوباره احیا خواهد شد.

ایلان بن زیون، آسوشیتدپرس





دیدگاهتان را بنویسید