آمریکا: روسیه با پهپادهای ساخت ایران با مشکل مواجه شده است


واشنگتن (AP) – به گفته مقامات دولت بایدن، روسیه با پهپادهای ساخت ایران که در ماه جاری از تهران برای استفاده در جنگ با اوکراین به دست آورد، با مشکلات فنی مواجه شده است.

این مقامات که به شرط ناشناس ماندن در مورد ارزیابی اطلاعاتی ایالات متحده صحبت کردند، جزئیاتی از “شکست های متعدد” ارائه نکردند. آنها افزودند که آمریکا ارزیابی می کند که تحویل هواپیماهای بدون سرنشین مهاجر-6 و شاهد طی چند روز در این ماه احتمالاً بخشی از برنامه روسیه برای دستیابی به صدها پهپاد ایرانی است.

آسوشیتدپرس هفته گذشته گزارش داد که روسیه اخیراً به صدها پهپاد ایرانی دست یافته است که با وجود هشدارهای آمریکا به تهران مبنی بر عدم ارسال آنها، می توانند در جنگ این کشور علیه اوکراین مورد استفاده قرار گیرند. واشنگتن پست ابتدا گزارش داد که روسیه با مشکلات فنی پهپادهای ایرانی مواجه شده است.

به گفته مقامات، اپراتورهای روسی همچنان در ایران در مورد نحوه استفاده از این سیستم‌ها که می‌توانند حملات هوا به سطح، جنگ الکترونیک و هدف‌گیری را در میدان نبرد در اوکراین انجام دهند، آموزش می‌بینند.

دولت بایدن ماه گذشته تصاویر ماهواره‌ای منتشر کرد که نشان می‌دهد مقامات روسی در 8 ژوئن و 5 ژوئیه از فرودگاه کاشان برای مشاهده پهپادهای ایرانی بازدید کردند. در آن زمان، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید تاکید کرد که دولت «اطلاعاتی دارد مبنی بر اینکه دولت ایران در حال آماده‌سازی چند صد پهپاد به روسیه است».

روسیه که با تحریم های اقتصادی و محدودیت های زنجیره تامین خود به دلیل تهاجم به اوکراین مواجه است، به ایران به عنوان شریک اصلی و تامین کننده تسلیحات روی آورده است. به گفته مقامات، هواپیمای روسی طی چند روز در این ماه قبل از ارسال تسلیحات به روسیه، با تجهیزات پهپاد در فرودگاهی در ایران بارگیری شد.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، اوایل دوشنبه به خبرنگاران گفت که دولت “هیچ به روز رسانی” در مورد تحویل هواپیماهای بدون سرنشین ندارد. وی افزود که ایالات متحده “هیچ چیزی را ندیده است که به ما احساس راحتی بدهد” و “تهیه و تحویل هنوز در راه است، هنوز در راه است.”

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران ماه گذشته گفت که تهران «انواع مختلفی از همکاری با روسیه از جمله در بخش دفاعی دارد».

او گفت: «اما ما به هیچ یک از طرف‌های درگیر در این جنگ کمک نمی‌کنیم، زیرا معتقدیم که (جنگ) باید متوقف شود.

مقامات دولت جزئیات ارسال پهپادهای ایران به روسیه را در لحظه ای تایید کردند که کاخ سفید نیز تلاش می کند تهران را وادار کند تا پایبندی خود به توافق هسته ای 2015 را از سر بگیرد.

دولت هفته گذشته بررسی نظرات ایران در مورد پیشنهاد اروپایی ها برای از سرگیری توافقی را که در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما میانجی گری شد و در سال 2018 توسط رئیس جمهور وقت دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا در سال 2018 لغو شد، تکمیل کرد.

عامر مدهانی، آسوشیتدپرس


دیدگاهتان را بنویسید