از آنجایی که شبکه برق هند دچار مشکل می‌شود، بیمارستان‌ها و کلینیک‌های روستایی برق قابل اعتمادی را در خورشیدی پشت بام پیدا می‌کنند.


RAICHUR، هند (AP) – در گرمای شدیدی که اغلب Raichur، یک شهر باستانی در جنوب هند را فرا می گیرد، یک پنکه سقفی بدون وقفه می چرخد، آرامشی شیرین برای نوزادان تازه متولد شده و مادران آنها در بیمارستان دولتی زایمان به ارمغان می آورد.

اما چنین مهلتی همیشه در منطقه‌ای تضمین نمی‌شد که قطعی مکرر برق در شبکه‌های الکتریکی هند که می‌تواند ساعت‌ها طول بکشد. تنها یک سال پیش که بیمارستان پنل‌های خورشیدی روی پشت بام را نصب کرد، می‌توانست به برق ثابتی وابسته باشد که چراغ‌ها را روشن نگه می‌دارد، بیماران و کارکنان را راحت نگه می‌دارد و واکسن‌ها و داروها را در یخچال نگه می‌دارد.

دیزل ژنراتور که برای تهیه پشتیبان اضطراری استفاده می‌شد – هر بار که کار می‌کرد، گازهای گرم‌کننده سیاره و دود سمی را در فاصله تنفس نوزادان می‌فرستاد – از بین رفته است. همچنین نیاز به استفاده از چراغ قوه برای دیدن در طول یکی از حدود 600 تولد بیمارستان در سال است، همانطور که کارکنان گاهی اوقات مجبور بودند در میان خاموشی ناگهانی اگر ژنراتورهای قدیمی کار نمی کردند، این کار را انجام دهند.

برای مارتا جونز، یک پرستار ارشد که به زایمان نوزادان بی‌شماری کمک کرده است، قابلیت اطمینانی که خورشیدی به ارمغان آورده است یک مکاشفه بوده است.

جونز گفت: «ما حتی نمی دانیم چه زمانی برق قطع می شود یا چه زمانی دوباره برگشته است.

در مناطق نیمه شهری و روستایی هند و سایر کشورهای در حال توسعه با شبکه های برق نامطمئن، انرژی های تجدیدپذیر غیرمتمرکز – به ویژه خورشیدی – در ارائه مراقبت های بهداشتی مدرن تفاوت ایجاد می کند. و در جاهایی که گرما و هوای شدید به دلیل تغییرات آب و هوایی در حال افزایش است، حتی ضروری تر می شود. برای مثال، در رایچر، دما در گرم ترین ماه ها می تواند به 42 درجه سانتیگراد (107 درجه فارنهایت) برسد.

بیمارستان، زایشگاه دولتی، یک مرکز بدون استخوان که به هزاران نفری که توانایی پرداخت هزینه های مراقبت های بهداشتی خصوصی را ندارند، خدمات می دهد، یکی از 251 مرکز پزشکی در منطقه رایچر است که تحت برنامه ای که توسط بنیاد سلکو رهبری می شود، بر روی پشت بام خورشیدی کار می کند. سازمان غیرانتفاعی مستقر در بنگلور از سال 2017 از شرکت های هندی و بین المللی کمک مالی جمع آوری کرده و با دولت محلی هماهنگ شده است.

نصب سیستمی در مراکز بهداشتی عمومی، از جمله باتری های سرب اسیدی که انرژی را برای استفاده در شب ذخیره می کنند، حدود 8500 دلار هزینه دارد. کلینیک های کوچکتر نزدیک به 2000 دلار قیمت دارند. سایت‌ها به شبکه برق متصل می‌مانند، اما فقط به عنوان پشتیبان برای خورشیدی.

برخی از بیماران زایشگاه دولتی، مانند ساندیا شیواپا 25 ساله، می‌گویند که در مورد استفاده بیمارستان از انرژی خورشیدی اطلاعات کمی دارند یا اصلاً نمی‌دانند و به سادگی از خدمات رایگان آن سپاسگزار هستند.

ساندیا شیواپا، یک دختر 25 ساله که به تازگی یک دختر سالم به دنیا آورده بود، گفت: «اگر بخواهم نوزادم را در یک بیمارستان خصوصی به دنیا بیاورم، 30000 روپیه (367 دلار) می پردازیم.

بر اساس مطالعه‌ای که توسط Health Care Without Harm، یک سازمان غیرانتفاعی بین‌المللی که از کاهش آن حمایت می‌کند، تغییر بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها به سمت انرژی پاک به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در بخشی کمک می‌کند که حدود 4.4 درصد از رقم جهانی را تشکیل می‌دهد. و این با اهداف گسترده‌تر در هند، پرجمعیت‌ترین کشور جهان و سومین تولیدکننده گازهای گرمایش سیاره، مطابقت دارد.

در حالی که هند در حال حاضر به شدت به زغال سنگ برای برق خود متکی است، هدف آن نصب 450 گیگاوات انرژی تجدیدپذیر است که باید حدود نیمی از نیازهای آن را تا پایان این دهه تامین کند. افزایش سریع انرژی خورشیدی، به ویژه خورشیدی روی پشت بام، برای دستیابی به این هدف ضروری خواهد بود.

هند در حال حاضر تنها یک چهارم از 40 گیگاوات خورشیدی روی پشت بام را که سیاست گذاران برنامه ریزی کرده بودند تا سال گذشته نصب کنند. مسائل مربوط به زنجیره تامین و مالیات بر قطعات وارداتی – با هدف حمایت از سازندگان داخلی – به این کمبود کمک کرده است. اما هند همچنین همواره بر اهمیت دریافت پول از کشورهای توسعه یافته و بانک های توسعه چندجانبه برای کمک به دستیابی به اهداف آب و هوایی خود تاکید کرده است.

علاوه بر تامین برق بدون وقفه، خورشیدی پشت بام به تسهیلات پزشکی کمک می کند تا هزینه ها را کاهش دهند. دکتر کاویاشری سوگور در نزدیکی ظهیرآباد، محله کم درآمد، گفت که مرکز بهداشت عمومی تحت نظارت وی طی دو سال پس از نصب پنل های خورشیدی حداقل 50 درصد کمتر برای برق پرداخت کرده است.

این یک مزیت بزرگ در کشوری است که در میان کم هزینه‌ترین هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی در جهان است – هند فقط کمی بیش از 2٪ از بودجه ملی خود را برای مراقبت‌های بهداشتی خرج می‌کند، در مقایسه با 18٪ ایالات متحده – و بسیاری از بیمارستان‌ها و بیمارستان‌ها و کلینیک های بهداشتی دارای محدودیت نقدی هستند.

هانومانتپا چاناداسر، مدیر شعبه سلکو، گفت که افزودن انرژی خورشیدی به مراکز مراقبت بهداشتی در مناطق دورافتاده به ویژه برای روستائیانی که وقت یا پول لازم برای مراجعه به بیمارستان‌های شهر را ندارند و احتمالاً بدون مراقبت‌های بهداشتی به سر می‌برند بسیار مهم بوده است. در رایچر

چاناداسر گفت: «قبل از خورشیدی، مردم از مراجعه به این بیمارستان ها به دلیل کمبود برق واهمه داشتند و به درمانی که ممکن بود دریافت کنند، ایمان نداشتند.

اخیراً سلکو، شرکت مبلمان سوئدی Ikea و وزارت بهداشت هند اعلام کردند که تا سال 2026 برای 25000 مرکز بهداشتی درمانی دولتی در 12 ایالت هند برق خورشیدی راه اندازی خواهند کرد. ایکیا 48 میلیون دلار برای این پروژه متعهد شده است. سلکو همچنین با آژانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر و سازمان بهداشت جهانی در آفریقا همکاری می‌کند تا انرژی خورشیدی غیرمتمرکز را برای تأسیسات بهداشتی در آن قاره افزایش دهد.

شیرین فاطمه که چهار ماهه باردار بود و برای معاینه به مرکز بهداشتی درمانی ظهیرآباد مراجعه کرده بود، گفت که از اینکه “آزمایش خون، قرص و همه چیز اینجا رایگان است” قدردانی می کند. او افزود که تغییر بیمارستان به سمت انرژی خورشیدی “قطعا خوب است”.

او گفت: “اگر بیمارستان در قبوض صرفه جویی کند، مزایای آن برای ما نیز خواهد بود.”

___

سیبی آراسو را در توییتر دنبال کنید @sibi123

___

آسوشیتدپرس پوشش آب و هوا و محیط زیست از چندین بنیاد خصوصی حمایت می شود. اطلاعات بیشتر در مورد ابتکار آب و هوای AP را اینجا ببینید. AP تنها مسئول تمام محتوا است.

سیبی آراسو، آسوشیتدپرس












دیدگاهتان را بنویسید