دادگاه استیناف سیاست پذیرش در دبیرستان نخبگان ویرجینیا را تایید می کند


یک دادگاه تجدیدنظر فدرال تقسیم شده روز سه شنبه قانون اساسی یک خط مشی جدید پذیرش در دبیرستان دولتی نخبه در ویرجینیا را تایید کرد که به گفته منتقدان تبعیض آمیز علیه آمریکایی های آسیایی-آمریکایی بسیار واجد شرایط است.

حکم 2-1 از چهارمین دادگاه استیناف ناحیه ای ایالات متحده در ریچموند حکم سال گذشته یک قاضی فدرال را لغو کرد که متوجه شد هیئت مدرسه شهرستان فیرفکس در هنگام اصلاح خط مشی پذیرش در مدرسه عالی توماس جفرسون درگیر “تعادل نژادی” غیرمجاز بوده است. دانشکده علوم و فناوری.

این مدرسه اغلب در میان بهترین‌های کشور ذکر می‌شود، و والدین سال‌ها برای پذیرش فرزندان خود جوک می‌کنند و آماده می‌شوند. اما برای دهه‌ها، دانشجویان سیاه‌پوست و اسپانیایی‌تبار به‌طور غم‌انگیزی کمتر حضور داشتند، در حالی که آسیایی‌آمریکایی‌ها بیش از 70 درصد از دانشجویان را تشکیل می‌دادند.

در سال 2020، هیئت مدیره مدرسه به طور قابل توجهی روند پذیرش را اصلاح کرد، و یک آزمون استاندارد را لغو کرد که به نفع سیستمی بود که تعداد مساوی جایگاه توماس جفرسون در هر یک از مدارس راهنمایی شهرستان را کنار گذاشت. این روند نژاد را در نظر نمی گیرد. به نفع متقاضیانی که از نظر اقتصادی محروم هستند یا هنوز زبان انگلیسی را یاد می گیرند، اهمیت می دهد.

اولین کلاس دانشجوی سال اول که طبق قوانین جدید پذیرفته شد، آرایش نژادی متفاوتی داشت. دانش آموزان سیاه پوست از 1% به 7% افزایش یافت. نمایندگی اسپانیایی از 3٪ به 11٪ افزایش یافته است. نمایندگی آسیایی آمریکا از 73 درصد به 54 درصد کاهش یافته است.

منتقدان این سیاست جدید می گویند که این سیاست علیه متقاضیان آسیایی آمریکایی که در صورتی که شایستگی تحصیلی تنها معیار بود، پذیرش می شدند، تبعیض قائل می شود و تلاش ها برای افزایش نمایندگی سیاه پوستان و اسپانیایی ها لزوماً به ضرر آمریکایی های آسیایی تبار تمام می شود.

اما نظر اکثریت روز سه‌شنبه قاضی رابرت کینگ گفت که هیئت مدیره مدرسه علاقه مشروعی به افزایش تنوع در مدرسه دارد و تحریف این تلاش‌ها برای نامیدن آن تبعیض علیه آمریکایی‌های آسیایی «به سادگی با عقل سلیم در تضاد است».

نظر موافق قاضی توبی هیتنز فراتر رفت. او گفت که این سیاست از نظر نژادی خنثی است، همانطور که دادگاه ها خواسته اند.

پس از گذشت دهه‌ها از گفتن این موضوع به مسئولان مدرسه که باید روش‌های خنثی نژادی را برای اطمینان از داشتن یک گروه دانش‌آموزی متنوع قبل از روی آوردن به دانش‌آموزان آگاه به نژاد در نظر بگیرند، این کاملاً یک طعمه قضایی خواهد بود که بگوییم چنین تلاش‌های بی‌نظیر نژادی نیز ظاهراً خلاف قانون اساسی هستند. ” او نوشت.

قاضی آلیسون جونز راشینگ مخالفت کرد.

این خط مشی پیشنهادات ثبت نام به دانشجویان آسیایی در TJ را 26 درصد کاهش داد و در عین حال ثبت نام هر گروه نژادی دیگر را افزایش داد. این تصادفی نبود هیئت در نظر داشت ترکیب نژادی مدرسه را دقیقاً به این شکل تغییر دهد.

راشینگ گفت که این سیاست از نظر ظاهری خنثی است، اما بحثی که پیرامون اجرای آن وجود داشت، نشان دهنده تمایل آشکار به تعادل نژادی بود. او از همکارانش به خاطر امتناع از “نگاه کردن به لاک خنثی سیاست” انتقاد کرد.

کینگ و هیتنز به ترتیب توسط بیل کلینتون و جو بایدن روسای جمهور دموکرات منصوب شدند. راشینگ توسط دونالد ترامپ جمهوری خواه منصوب شد.

حکم روز سه‌شنبه در حالی صادر می‌شود که دادگاه عالی ایالات متحده یک پرونده مهم را بررسی می‌کند که آیا دانشگاه هاروارد و دانشگاه کارولینای شمالی باید اجازه داشته باشند که نژاد را در سیاست‌های پذیرش خود در نظر بگیرند یا خیر.

بنیاد حقوقی پاسیفیک که این شکایت را به نمایندگی از گروهی از والدین فعلی، سابق و بالقوه TJ تنظیم کرد، گفت که به دنبال رسیدگی به این پرونده توسط دادگاه عالی است.

ارین ویلکاکس، وکیل بنیاد، گفت: «تبعیض علیه دانش‌آموزان بر اساس نژادشان اشتباه است و ضمانت قانون اساسی برای حمایت برابر را نقض می‌کند.

جان فاستر، وکیل هیئت مدیره مدرسه، این حکم را تحسین کرد.

او گفت: “دادگاه به تصمیم درستی رسید و ما قاطعانه معتقدیم که این طرح پذیرش منصفانه است و به متقاضیان واجد شرایط در هر مدرسه راهنمایی شانس مناسبی برای کرسی در TJ می دهد.”

سیاست پذیرش مدرسه نیز توسط دادستان کل جمهوری خواه ویرجینیا، جیسون میارس، تحت بررسی است.

ویکتوریا لاسیویتا، سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: «ایجاد یک خط مشی پذیرش با استفاده از نژاد، منشاء ملی، یا هر طبقه محافظت شده دیگر تحت قانون حقوق بشر ویرجینیا به عنوان عاملی اشتباه است.

متیو برکات، آسوشیتدپرس


دیدگاهتان را بنویسید