سازمان ملل متحد به 6 میلیون افغان در خطر قحطی هشدار داد که بحران ها افزایش می یابد


سازمان ملل متحد (AP) – رئیس سازمان ملل متحد روز دوشنبه با هشدار به اینکه افغانستان با فقر شدید با 6 میلیون نفر در خطر قحطی مواجه است، از تمویل کنندگان خواست تا کمک های مالی را برای توسعه اقتصادی بازگردانند و فوراً 770 میلیون دالر را برای کمک به افغان ها برای گذراندن زمستان به عنوان ایالات متحده فراهم کنند. کشورها با روسیه و چین بر سر اینکه چه کسی باید پرداخت کند، بحث کردند.

مارتین گریفیث به شورای امنیت سازمان ملل گفت که افغانستان با بحران های متعددی روبرو است – بحران های انسانی، اقتصادی، آب و هوایی، گرسنگی و مالی.

درگیری، فقر، شوک های اقلیمی و ناامنی غذایی “از مدت ها قبل یک واقعیت غم انگیز” در افغانستان بوده است، اما او گفت آنچه که وضعیت کنونی را “بسیار بحرانی” می کند، توقف کمک های توسعه ای در مقیاس بزرگ از زمان تسلط طالبان در یک سال پیش است.

گریفیتس گفت که بیش از نیمی از جمعیت افغانستان – حدود 24 میلیون نفر – به کمک نیاز دارند و نزدیک به 19 میلیون نفر با سطوح شدید ناامنی غذایی روبرو هستند. و “ما نگران هستیم” که این ارقام به زودی بدتر شوند زیرا آب و هوای زمستانی باعث افزایش سرسام آور قیمت سوخت و مواد غذایی خواهد شد.

علیرغم چالش ها، او گفت که آژانس های سازمان ملل متحد و شرکای غیردولتی آنها “یک پاسخ بی سابقه” را در طول سال گذشته انجام داده اند که به حدود 23 میلیون نفر رسیده است.

اما او گفت 614 میلیون دلار برای آماده شدن برای زمستان از جمله تعمیر و ارتقاء سرپناه ها و تهیه لباس های گرم و پتو نیاز فوری دارد – و 154 میلیون دلار اضافی برای اضافه کردن غذا و سایر لوازم قبل از اینکه آب و هوا دسترسی به مناطق خاصی را قطع کند نیاز است.

گریفیتس تاکید کرد، با این حال، “کمک های بشردوستانه هرگز نمی تواند جایگزین ارائه خدمات گسترده سیستمی به 40 میلیون نفر در سراسر کشور شود.”

او گفت که طالبان “هیچ بودجه ای برای سرمایه گذاری در آینده خود ندارند” و “روشن است که برخی از حمایت های انکشافی باید آغاز شود.”

گریفیث با توجه به اینکه بیش از 70 درصد افغان‌ها در مناطق روستایی زندگی می‌کنند، هشدار داد که اگر از کشاورزی و تولیدات دامی محافظت نشود، «میلیون‌ها زندگی و معیشت به خطر می‌افتد و ظرفیت کشور برای تولید مواد غذایی به خطر می‌افتد».

وی گفت: بحران بانکی و نقدینگی کشور و سختی شدید مبادلات مالی بین المللی نیز باید برطرف شود.

گریفیث هشدار داد: «پیامدهای انفعال در هر دو جبهه بشردوستانه و توسعه فاجعه بار خواهد بود و جبران آن دشوار خواهد بود.

روسیه نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد را در آستانه اولین سالگرد خروج ایالات متحده از افغانستان برگزار کرد و واسیلی نبنزیا سفیر آن کشور به شدت از “کارزار ننگین 20 ساله” ایالات متحده و متحدانش در ناتو انتقاد کرد.

او مدعی شد که آنها هیچ کاری برای ایجاد اقتصاد افغانستان انجام نداده اند و حضور آنها تنها وضعیت کشور را “به عنوان کانون تروریسم” و تولید و توزیع مواد مخدر تقویت می کند.

نبنزیا همچنین ایالات متحده و متحدانش را متهم کرد که افغان‌ها را برای مواجهه با «ویرانی، فقر، تروریسم، گرسنگی و چالش‌های دیگر» رها کرده‌اند.

او گفت: «به جای اعتراف به اشتباهات خود و حمایت از بازسازی کشور ویران شده، آنها منابع مالی افغانستان را مسدود کردند و بانک مرکزی آن را از سوئیفت، سیستم مسلط تراکنش های مالی جهانی، قطع کردند.

ژانگ جون، سفیر چین در سازمان ملل متحد، آمریکا و متحدانش را نیز متهم کرد که با قطع کمک‌های توسعه، مسدود کردن دارایی‌های افغانستان و تحمیل «انزوای سیاسی و محاصره، از مسئولیت فرار کرده و مردم افغانستان را رها کرده‌اند».

لیندا توماس گرینفیلد، سفیر ایالات متحده، طالبان را به تحمیل سیاست‌هایی متهم کرد که «به جای محافظت از مردم افغانستان، آنها را سرکوب و گرسنگی می‌کشد» و مالیات بر کمک‌های ضروری را افزایش می‌دهد.

او پرسید که چگونه طالبان – که توسط یک کشور به رسمیت شناخته نشده است – انتظار دارند که با سایر نقاط جهان رابطه برقرار کنند، وقتی که یک پناهگاه امن برای رهبر القاعده، ایمن الظواهری، در مرکز شهر کابل ایجاد کرد. او در 31 ژوئیه بر اثر حمله پهپاد آمریکایی کشته شد.

با وجود این، توماس-گرینفیلد گفت، ایالات متحده در سال گذشته بیش از 775 میلیون دلار کمک بشردوستانه به افغان ها در این کشور و منطقه ارائه کرده است.

در مورد دارایی های مسدود شده افغانستان، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در ماه فوریه اعلام کرد که 7 میلیارد دلار در ایالات متحده در حال تقسیم است – 3.5 میلیارد دلار برای صندوق امانی سازمان ملل برای کمک به افغان ها و 3.5 میلیارد دلار برای خانواده های قربانیان آمریکایی حملات تروریستی 11 سپتامبر. در ایالات متحده.

توماس گرینفیلد گفت: «هیچ کشوری که در مورد مهار تروریسم در افغانستان جدی است، از دسترسی بی قید و شرط طالبان به میلیاردها دارایی که متعلق به مردم افغانستان است، حمایت نمی کند.

توماس گرینفیلد در پاسخ به ادعای روسیه مبنی بر اینکه مشکلات افغانستان تقصیر غرب است و نه طالبان، پرسید: “شما برای کمک به غیر از تکرار گذشته و انتقاد از دیگران چه کمکی انجام می دهید؟”

او گفت که روسیه تنها 2 میلیون دلار به درخواست بشردوستانه سازمان ملل متحد برای افغانستان کمک کرده است و کمک های چین “به طور مشابه ناچیز بوده است.”

اگر می خواهید در مورد چگونگی نیاز افغانستان به کمک صحبت کنید، خوب است. اما ما متواضعانه به شما پیشنهاد می کنیم که پول خود را در جایی قرار دهید که در دهان است.

نبنزیا از روسیه بار دیگر در جایگاه حاضر شد و این پیشنهاد را “شگفت انگیز” خواند.

از ما خواسته می شود که برای بازسازی کشوری که اقتصاد آن اساساً توسط 20 سال اشغال آمریکا و ناتو ویران شد، هزینه کنیم؟ او درخواست کرد. “شما کسانی هستید که باید تاوان اشتباهات خود را بپردازید. اما قبل از هر چیز باید پولی را که از مردم افغانستان دزدیده شده است، به آنها برگردانید.»

توماس گرینفیلد، سفیر ایالات متحده، حرف آخر را زد.

او گفت: “اگر فدراسیون روسیه معتقد است که در افغانستان اقتصادی وجود دارد که باید نابود شود، این اقتصاد توسط طالبان نابود شده است.”

ادیت ام. لدرر، آسوشیتدپرس


دیدگاهتان را بنویسید