طوفان Mawar در گوام بسته می شود، زیرا ساکنان پناهگاه می گیرند، ارتش کشتی ها را می فرستد


هاگاتنا، گوام (AP) – ساکنان منابع ذخیره کردند، پنجره‌ها را شکستند و خانه‌های چوبی و حلبی را برای پناه‌گاه‌های اضطراری رها کردند، زیرا گوام روز چهارشنبه با باران و بادهای طوفان ماور، قوی‌ترین طوفان نزدیک به قلمرو اقیانوس آرام ایالات متحده در دهه‌های اخیر مواجه شد.

ارتش ایالات متحده کشتی‌ها را فرستاد، جو بایدن رئیس‌جمهور اعلامیه اضطراری را تأیید کرد و از هر کسی که در خانه‌ای سیمانی زندگی نمی‌کند خواسته شد تا قبل از طوفان که پیش‌بینی می‌شد به عنوان طوفان رده 4 برسد، اما احتمالاً می‌تواند به یک رده تقویت شود، به دنبال ایمنی در جای دیگری باشد. 5. آخرین رده 5 که به طور مستقیم در گوام موفق شد، Super Typhoon Karen در سال 1962 بود.

لو لئون گوئررو فرماندار گوام در رسانه های اجتماعی گفت که اعلام اضطراری از بسیج منابع در گوام حمایت می کند، که “به ویژه با توجه به فاصله ما از قاره آمریکا بسیار مهم است” گوئررو به ساکنان مناطق ساحلی، کم ارتفاع و مستعد سیل دستور داد. از قلمرو بیش از 150000 نفر برای تخلیه به ارتفاعات بالاتر.

گوئررو در نامه‌ای به رئیس‌جمهور با درخواست یک «اضطرار پیش از سقوط» برای گوام گفت: کمک فدرال برای نجات جان و مال و «کاهش اثرات این فاجعه قریب‌الوقوع» مورد نیاز است. مقامات به ساکنانی که در سازه‌های کاملاً بتنی نیستند – برخی از خانه‌ها در جزیره دوردست از چوب و قلع ساخته شده‌اند – هشدار دادند که جابه‌جا شوند.

گوام یک مرکز حیاتی برای نیروهای آمریکایی در اقیانوس آرام است و وزارت دفاع حدود یک سوم جزیره را کنترل می کند. دریاسالار بنجامین نیکلسون، فرمانده منطقه مشترک ماریاناس، اجازه تخلیه پرسنل دفاعی، وابستگان و کارمندان را در مناطقی که انتظار می رود تحت تأثیر قرار گیرد، صادر کرد.

طبق گفته نیروی دریایی، همه کشتی‌ها به عنوان یک اقدام احتیاطی استاندارد به دریا منتقل شدند و هر پرسنلی که در جزیره باقی مانده بود در محل خود پناه می‌گرفت. به گفته پنتاگون، حدود 6800 نظامی آمریکایی در گوام منصوب شده اند.

لاندون آیدلت، یک هواشناس گفت: با بارش باران از نوارهای بیرونی طوفان در اواخر صبح به وقت محلی بر روی جزیره، طوفان حداکثر بادهای پایدار با سرعت 140 مایل در ساعت (225 کیلومتر در ساعت) و شدت تندبادها تا 170 مایل در ساعت (274 کیلومتر در ساعت) داشت. سرویس ملی هواشناسی در گوام مرکز آن در حدود 75 مایل (120 کیلومتر) جنوب شرقی جزیره بود و به سمت شمال – شمال غربی حرکت می کرد.

این یک کاهش جزئی نسبت به زمانی بود که Mawar به عنوان یک “سوپر طوفان” رده 4 گزارش شده بود، یعنی حداکثر بادهای پایدار با سرعت 150 مایل در ساعت (241 کیلومتر در ساعت) یا بیشتر. اما همچنان خطرات شدیدی را برای جان و مال به همراه داشت.

سازمان هواشناسی نسبت به “تهدید سه گانه” باد، باران های سیل آسا و طوفان تهدید کننده زندگی هشدار داد و گفت که ممکن است بعد از ظهر چهارشنبه در جنوب گوام رخ دهد. این قلمرو در غرب خط بین المللی تاریخ قرار دارد و یک روز جلوتر از سرزمین اصلی ایالات متحده و هاوایی است.

آیدلت گفت: «این یک بعد از ظهر سخت برای ما در سراسر جزیره خواهد بود. “پس مراقب باش.”

اتوبوس‌های شول ساکنان مراکز اجتماعی جزیره را گرفته و به 11 مدرسه ابتدایی که به عنوان سرپناه مجهز شده بودند، منتقل کردند. کارگران مدنی در روستاهای مختلف به ساکنان هشدار دادند که اشیاء گشاد را در حیاط خود ایمن کنند و فوراً به دنبال سرپناه باشند. برخی این خبر را با مگافون منتشر کردند، در حالی که برخی دیگر به رسانه های اجتماعی روی آوردند. با شدت گرفتن باران و باد برق قطع و وصل شد و مقامات گفتند که نزدیک به 900 نفر در پناهگاه ها هستند.

پاتریک دال، کارشناس ارشد هواشناسی خدمات هواشناسی در گوام گفت: اگر گوام ضربه مستقیم نخورد، بسیار نزدیک خواهد بود. او خاطرنشان کرد: Mawar یک کلمه مالزیایی به معنای “رز” است.

گوئررو در پیامی در یوتیوب از ساکنان خواست تا آرامش خود را حفظ کنند و به گارد ملی دستور داد تا به افرادی که در مناطق کم ارتفاع هستند کمک کند تا مردم را با آب و ژنراتور تخلیه کنند.

او گفت: «ما در تلاقی توفان ماور هستیم. “اکنون اقدام کنید، آرام بمانید، مطلع باشید و ایمن بمانید.”

به گفته سرویس هواشناسی، موج طوفانی بین 4 تا 6 فوت (1.2 تا 2 متر) با موج سواری خطرناک 20 تا 30 فوت (6 تا 9 متر) پیش بینی می شود.

طوفان با سرعت 6 مایل در ساعت (10 کیلومتر در ساعت) حرکت می کرد، اما چشمی به عرض 17 مایل (27 کیلومتر) داشت، به این معنی که مردم در مرکز توفون می توانستند برای بیش از سه ساعت شرایط آرام را ببینند و خیلی زود نتیجه بگیرند که بدترین ها به پایان رسیده است. عروسک گفت او گفت که با خروج چشم، بادها می توانند در عرض چند دقیقه به 150 مایل در ساعت (241 کیلومتر در ساعت) برسند، بنابراین مردم باید تا زمانی که دولت همه چیز را روشن کند، در پناه خود بمانند.

دال گفت: “مردم ممکن است بگویند، “هی، تمام شد، ما می توانیم بیرون برویم و شروع به تمیز کردن کنیم.” “این کاملا اشتباه است.”

سرویس هواشناسی هشدار داد که “خسارات قابل توجهی” از جمله تخریب دیوارهای بتنی غیر مسلح، پاره شدن مخازن ذخیره سوخت، واژگونی خودروها و ریشه کن شدن درختان که می تواند مناطق مسکونی را برای روزها یا هفته ها قطع کند، هشدار داد.

آلبرت الیسون، ساکن گوام، به KUAM News گفت که او در حال جمع‌آوری و ذخیره‌سازی است، از جمله اطمینان از وجود آب کافی برای نوشیدن و شستشوی توالت‌ها.

او گفت: «فقط مطمئن شویم که چیزهایی را آماده کرده‌ایم، کرکره‌هایی روی پنجره‌ها که به آن نیاز دارند.

یکی دیگر از ساکنان، اوشیان سارالو، به KUAM گفت که او نیز هر کاری که می‌توانست انجام می‌داد تا آماده شود: «ما معمولاً همه چیز را برای بیشتر وسایلمان در داخل گاراژمان جمع‌بندی می‌کنیم و فقط همه چیز، به ویژه پنجره‌ها را ایمن می‌کنیم.»

دال گفت که روتا، جزیره ای در جزایر مشترک المنافع ایالات متحده در جزایر ماریانای شمالی نیز تحت هشدار طوفان قرار گرفته است. تینیان و سایپان، در ماریانای شمالی، تحت هشدار طوفان استوایی بودند. دال خاطرنشان کرد: برخی از مردم در آن مناطق هنوز در پناهگاه‌ها یا چادرهای موقت پس از طوفان سوپر تایفون رده 5 یوتو در سال 2018 هستند.

به گزارش سرویس هواشناسی، فصل طوفان از 1 جولای تا 15 دسامبر در غرب اقیانوس آرام شمالی ادامه دارد.

کریستن کوربوسیرو، استاد علوم جوی دانشگاه آلبانی، متخصص طوفان های استوایی، می گوید: «ماوار از نظر موقعیت مکانی بسیار غیرمعمول نیست، اما قطعاً از نظر قدرت، بسیار غیرمعمول است. او گفت که معمولاً یک یا دو طوفان در سال در 50 مایلی جزیره رخ می دهد.

جف مسترز، هواشناس ارتباطات آب و هوای ییل، گفت که غرب اقیانوس آرام “محل تولید بدنام طوفان های استوایی شدید است.” “آنها منطقه بسیار بزرگتری برای جست و خیز و زمان بیشتری برای تشدید دارند.”

اداره ملی اقیانوسی و جوی هشدار داده است که در دنیای گرم‌تر، تعداد طوفان‌های رده 4 یا قوی‌تر 10 درصد افزایش می‌یابد – و Mawar «به‌خوبی می‌تواند منادی نوع ضربه‌هایی باشد که ایالات متحده انتظار دیدن آن را دارد.» استاد گفت.

___

ست بورنشتاین، نویسنده علمی AP و سارا برامفیلد، نویسنده، از واشنگتن به همراه آدری مک‌آوی در هونولولو همکاری کردند. کلهر از هونولولو گزارش داد.

گریس گارسس بوردالو و جنیفر سینکو کلهر، آسوشیتدپرس





















دیدگاهتان را بنویسید