پنج نکته که در اولین گزارش دیوید جانستون در مورد مداخله خارجی آموختیم


اتاوا – گزارشگر ویژه دیوید جانستون اولین گزارش خود را در مورد مداخله خارجی روز سه شنبه منتشر کرد که شامل تجزیه و تحلیل گزارش های اخیر رسانه ها در مورد ادعاهای منابع ناشناس امنیت ملی مبنی بر دخالت چین در انتخابات فدرال 2019 و 2021 بود.

فرماندار کل سابق که توسط نخست وزیر جاستین ترودو برای بررسی این موضوع مورد بررسی قرار گرفته بود، گفت که اعتبار این گزارش را بررسی کرده و ارزیابی کرده است که آیا دولت لیبرال تهدیدها یا توصیه های آژانس های امنیت ملی را نادیده می گیرد یا خیر.

جانستون تحقیق عمومی را رد کرد و دریافت که به دلیل اطلاعات فوق محرمانه، بیشتر آن باید به صورت خصوصی برگزار شود، اما قول داد به جای آن جلسات عمومی خود را برگزار کند. گزارش نهایی وی در پایان ماه اکتبر ارائه می شود.

در اینجا پنج چیز است که ما در اولین گزارش او آموختیم.

1. او می گوید مشکلات جدی در مورد نحوه به اشتراک گذاری اطلاعات در داخل دولت وجود دارد.

جانستون گفت که شواهدی پیدا نکرد که وزرای کابینه یا ترودو آگاهانه اطلاعات را نادیده گرفتند، اما دریافت که باید جریان بهتری از اطلاعاتی که بین آنها به اشتراک گذاشته می‌شود و چرا وجود دارد.

برای مثال، کارکنان دفتر نخست‌وزیر به جانستون گفتند که در یک اتاق امن یک کلاسور بزرگ برای بررسی مطالب داده می‌شود، بدون اینکه به دلایل امنیتی توانایی یادداشت‌برداری را نداشته باشند.

در گزارش جانستون آمده است که کلاسور حاوی ترکیب قابل توجهی از موضوعات از سراسر جهان است، اما هیچ کس نمی گوید: “شما باید به طور خاص به این موضوع توجه کنید.” اگر کارکنان دور باشند، ممکن است آن روز کلاسور را نبینند.

نخست وزیر همچنین به جانستون گفت که او فقط در مورد موضوعاتی که توسط اطلاعات موثق پشتیبانی می شود، مطلع می شود.

2. او برخی سازمان های رسانه ای را به دلیل نداشتن زمینه، به سوء تعبیر اطلاعاتی متهم می کند.

جانستون که به اسناد و اطلاعات طبقه بندی شده دسترسی داشت، ادعاهای منتشر شده در چندین گزارش توسط گلوبال نیوز و گلوب اند میل را بررسی کرد. او سپس بر اساس ارزیابی خود از این اطلاعات، آنچه که توسط ترودو، وزرای کابینه و سایر مقامات به او گفته شد، یا آنچه که او به عنوان فقدان شواهد در نظر گرفت، نتایج متفاوتی گرفت.

او نوشت: «وقتی در چارچوب کامل با تمام اطلاعات مربوطه مشاهده شد، چندین مطلب فاش شده که سؤالات مشروعی را مطرح می‌کردند، احتمالاً به دلیل فقدان این زمینه، در برخی گزارش‌های رسانه‌ها سوء تعبیر شده است.»

اما جانستون گفت که زمینه گسترده تر را نمی توان به صورت عمومی به اشتراک گذاشت.

جانستون گفت که یک ضمیمه طبقه بندی شده مفصل از آنچه که به گفته او در رابطه با هر گزارش رسانه ای واقعا اتفاق افتاده است، جمع آوری کرده است. این به نخست وزیر، اعضای کابینه و همچنین مقامات یا رهبران مخالفی که مایل به دریافت مجوز امنیتی هستند، ارائه خواهد شد.

3. او می گوید هیچ اطلاعاتی وجود ندارد که تأیید کند پول از چین به نامزدهای خاصی در انتخابات 2019 رسیده است.

گزارش‌های رسانه‌ها ادعاهایی را منتشر کرده‌اند که نامزدهای فدرال در جریان انتخابات فدرال ۲۰۱۹ بودجه دریافت کرده‌اند.

گزارش جانستون می‌گوید «اطلاعات محدود» از این ایده حمایت می‌کند که دولت چین قصد دارد بودجه به هفت نامزد لیبرال و چهار نامزد محافظه‌کار برسد، اما هیچ اطلاعاتی وجود ندارد که نشان دهد هیچ یک از آنها این پول را دریافت کرده‌اند.

گزارش های دیگر حاکی از آن بود که شبکه ای از نامزدها و عاملان در منطقه تورنتو بزرگ در اهداف حزب جامعه چین شرکت می کنند.

اما جانستون «هیچ مبنایی» پیدا نکرد تا به این نتیجه برسد که نامزدها در هماهنگی کار می‌کنند یا اهداف نمایندگان آشکار دولت چین را که با آنها در ارتباط بودند، درک می‌کردند.

در این گزارش آمده است: “هیچ توصیه ای در مورد شبکه ای از نامزدها ارائه نشده است، زیرا هیچ شبکه ای وجود ندارد.”

4. او می‌گوید که ادعای رهبر سابق محافظه‌کار مبنی بر شکست نامزدهای خاص به دلیل دخالت خارجی در انتخابات 2021 چندان قابل حمایت نیست.

پس از پایان انتخابات فدرال در سال 2021، ارین اوتول، رهبر سابق محافظه‌کاران، اظهار داشت که چین در روند انتخابات دخالت کرده است و برای حزب او 8 یا 9 کرسی تمام شده است.

جانستون گفت که پذیرش این ادعا بر اساس تحقیقات او دشوار است.

او گفت این احتمال وجود دارد که برخی از کانادایی های چینی با برنامه حزب محافظه کار مخالف باشند، اما این “مداخله نیست، بلکه روند دموکراتیک است.”

گزارش جانستون همچنین بر این ایده که چین از نتیجه یک دولت اقلیت لیبرال در انتخابات 2021 حمایت می کند، همانطور که در گزارش گلوب اند میل در فوریه پیشنهاد شد، آب انداخت.

گزارش جانستون می‌گوید که چین عموماً «احزاب‌گرا» است و اطلاعات نشان می‌دهد که قصد آن به حاشیه راندن نامزدهای ضد چینی به جای طرفداری از احزاب خاص بوده است.

5. او می گوید هان دونگ، نماینده تورنتو، به کنسولگری چین توصیه نکرد که بازداشت کانادایی های مایکل کوریگ و مایکل اسپاور را تمدید کند.

در ماه مارس، گلوبال نیوز گزارشی را با استناد به منابع امنیتی ناشناس منتشر کرد که مدعی بودند دونگ در فوریه 2021 به یک دیپلمات چینی گفته بود که آزادی مایکل کوریگ و مایکل اسپاور به نفع محافظه‌کاران است.

این دو کانادایی در آن زمان از دسامبر 2018 در چین بازداشت بودند، یعنی کمی بیش از یک هفته پس از آن که RCMP، منگ وانژو، مدیر اجرایی هواوی را در ونکوور به دلیل حکم استرداد آمریکا دستگیر کرد.

پس از آن گزارش، دونگ از گروه لیبرال استعفا داد تا به عنوان یک نماینده مستقل در پارلمان بنشیند و به دلیل آن و سایر اتهامات مربوط به مداخله چین، علیه Global News شکایت کرده است.

جانستون در گزارش خود نوشت: «این ادعا نادرست است.

جانستون گفت در حالی که دونگ حداقل تا انتخابات 2021 با مقامات کنسولی چین “روابط نزدیک” داشت و در مورد پرونده کوریگ و اسپاور با دیپلمات چینی صحبت کرد، “او به این مقام پیشنهاد نکرد که (چین) بازداشت آنها را تمدید کند. “

دونگ در بیانیه‌ای گفت که از گزارش جانستون احساس حقانیت می‌کند، اما مجدداً تاکید کرد که گزارش‌های رسانه‌ای قبلاً به او، خانواده‌اش و جوامعی که او نمایندگی می‌کند آسیب رسانده است.

سخنگوی گلوبال نیوز و کوروس انترتینمنت قبلاً در بیانیه ای گفته بود که این سازمان رسانه ای “به منافع عمومی و مسئولیت قانونی این گزارش مهم پاسخگویی بسیار توجه دارد.”

این گزارش توسط Canadian Press برای اولین بار در 23 می 2023 منتشر شد.

میکی جوریک، روزنامه کانادایی



دیدگاهتان را بنویسید